KLUB FOTOGRAFICZNY 'FOTOOKO'

Ewa Horodyska - Kocham Góry

Dziś 9 maja 2017 r. o godz. 10-tej spotkanie klubu FOTOOKO odbyło się nie jak co tydzień w sali klubowej, lecz w sali biblioteki na Ptasiej. Powodem tej zamiany było otwarcie wystawy fotografii Ewy Horodyskiej pt. "Kocham góry". Ciekawostką było, że autorka wystawy nie wiedziała co ją czeka, i że takie otwarcie z ciastkami i szampanem przygotują jej organizatorzy. Warto tu zaznaczyć, że w tym spotkaniu uczestniczyli prawie wszyscy członkowie naszego klubu, a po gratulacjach, kwiatach dla autorki należy sądzić, że wystawione fotografie mogą się podobać.

Na wystawie Ewa Horodyska przedstawiła 20 fotografii, głównie pejzażowych, w których ujawnia swoje przywiązanie i miłość do naszych polskich gór - głównie Sudetów.

Bogdan Jan Springer

Zdjęcia z wystawy

Książka naszym skarbem - wystawa fotografii

4 maja br. w holu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie uruchomiono wystawę fotograficzną klubu FOTOOKO pt. "Książka naszym skarbem". Na wystawie zaprezentowano 48 fotografii przedstawiających księgozbiory i biblioteki: Uniwersytecka, Norwid, Augustiańska w Żaganiu, uczelniana i publiczna w Sulechowie i kilka innych. Wystawa towarzyszy wojewódzkiej konferencji z okazji Dnia Bibliotekarza. Planowane jest ponowne uruchomienie tej wystawy w Zielonej Górze w holu wystawowym biblioteki Norwid w późniejszym terminie.

Jako kurator i organizator wystawy serdecznie dziękuję autorom wyróżnionych zdjęć: Barbarze Konarskej, Reginie Chocha, Ewie Kwaśniewicz, Elżbiecie Gaińskiej, Teresie Brandyk, Beacie Wołyniec, Reginie Pawliczak, Krystynie Filmanowicz, Włodzimierzowi Włodarczakowi, Bolesławowi Polarczykowi, Jerzemu Staszewskiemu, Romanowi Grobarskiemu, Krzysztofowi Subocz , a także Ewie Horodyskiej, Romanowi Czarneckiemu i Włodzimierzowi Włodarczakowi za wydajną pomoc techniczną podczas tej czwartkowej instalacji wystawy.

Zdjecia i tekst

Bogdan Jan Springer

WYJAZD INTEGRACYJNY FOTOOKA DO BRZEŹNICY

26 kwietnia 2017 r. godz. 9.00 na parking po dawnej gazowni zajeżdżają auta naszych przyjaciół z FOTOOKA i auto zaprzyjaźnionej z naszym Klubem Maryni Siateckiej. Zgodnie z przygotowanym wcześniej (w zastępstwie Ewy Horodyskiej) przez Romka Grobarskiego planem, zajmowane są miejsca w kolejnych autach. Po kilku minutach, po sprawdzeniu obecności, pierwsze auta ruszają do Brzeźnicy, gdzie na dziedzińcu Pałacu oczekuje na nas niespodzianka. Jedziemy tam na zaproszenie Właścicieli Pałacu , Państwa Ewy Agneza i Szymona Siudy.

Przy wjeździe na teren Pałacu wspomniana niespodzianka: dostrzegamy płonące już ognisko z przygotowaną stertą drewna.

Wita nas bardzo serdecznie Pan Jerzy Ring, reprezentujący Właścicieli Pałacu. Wskazuje, prowadząc nas do Pałacu, przygotowane dla nas miejsce socjalne – kubeczki, cukier, herbata, woda i elektryczne czajniki, do dyspozycji są też czyste i bardzo przyzwoite toalety na terenie pałacu, który ma być remontowany.

Po zapoznaniu się z zapleczem, świeżo upieczony Członek Zarządu ZUTW Bolek Polarczyk, ustawia nas do wspólnego zdjęcia. Po tej obowiązkowej czynności zaczynamy zwiedzać pusty jeszcze i w znacznej części przeznaczony do remontu Pałac. Przed Właścicielami ogrom pracy i konieczność uzbrojenia się w wielką cierpliwość. Ale potrzeba tu nie tylko pieniędzy, ale i życzliwości władz i życzliwości ludzi. To urocze miejsce może być w przyszłości jeszcze jedną perełką i wizytówką naszego pięknego regionu. Fotografowie nie mogli wyjść z podziwu nad pięknem wnętrz tego Pałacu i wyrażali przekonanie, że to co pojawi się po remoncie Pałacu i oddaniu go do pełnego użytku, będzie zachwycało turystów.

Po zwiedzeniu pałacowych wnętrz oddaliśmy się przyjemnościom cielesnym – gorąca kiełbasa z ogniska, doskonałe napoje wspomagające ognisko przy rozgrzewaniu fotografów.

Dzięki uprzejmości Właścicieli i Pana Jerzego mieliśmy również możliwość zwiedzenia przytulnych i wygodnych apartamentów, niektóre od dwóch lat są już oddane do użytku gości i cieszą się dużą popularnością wśród odwiedzających okolicę turystów, w tym także gości zagranicznych z całej Europy jak i nawet dalszych rejonów świata. Apartamenty są zlokalizowane w jednym z budynków gospodarczych dawnej paszarni, który został całkowicie wyremontowany i mieści się obok Pałacu.

Byliśmy zachwyceni gościnnością i troską z jaką się tam spotkaliśmy. Sam Pałac, jak i jego otoczenie budzi zachwyt. Przed Właścicielami bardzo dużo pracy. Trzymamy za nich kciuki.

Około godz. 13. 30 zadowoleni i pełni wrażeń, po pożegnaniu się z Panem Jerzym wracamy do Zielonej Góry.

Nie było niestety Właścicieli Pałacu, którzy z przyczyn losowych nie mogli nam towarzyszyć w naszej integracyjnej imprezie.

Mamy nadzieję, że jeżeli w przyszłości dostaniemy takie zaproszenie, Właściciele Pałacu w Brzeźnicy zaszczycą nas swoją obecnością.

Efektem tej imprezy są zdjęcia urzekającego otoczenia i wnętrz pięknego Pałacu.

Tekst: Roman Czarnecki

Zdjęcia wykonane w Brzeźnicy

Zamki i Pałace Ziemi Lubuskiej na Zamku w Krośnie Odrz.

Gościnne mury Zamku w Krośnie gościły wystawę Klubu Fotograficznego „Fotooko” „ Zamki i Pałace Ziemi Lubuskiej”. Jej wernisaż odbył się 20 kwietnia. W Zamku mieści się krośnieńskie Centrum Artystyczno Kulturalne „Zamek”, z którym od paru lat nasz klub współpracuje. W tym roku CAK „Zamek” gościło nasze dwie a właściwie trzy wystawy indywidualne Barbary Konarskiej i Bolesława Polarczyka oraz Krystyny Nawrockiej, były one eksponowane w Galerii Horex. Tym razem nasze zdjęcia pokazano w plenerze na dziedzińcu Zamku, w tym otoczeniu zdjęcia prezentowały się inaczej niż na wystawie w BWA w Zielonej Górze, jakby znalazły się na właściwym miejscu.

Jeszcze przed oficjalnym otwarciem wystawy zajął się nami pan Jerzy Szymczak, pracownik CAK, który ciekawie opowiedział o pracach archeologicznych prowadzonych na dziedzińcu, a po otwarciu oprowadził nas po zamkowych ekspozycjach stałych i czasowych.

Wystawę otworzył dyrektor CAK „Zamek” Tomasz Miechowicz , jak zwykle życzliwie mówił o Klubie i jego osiągnięciach, a chociaż aura tego dnia nie była sprzyjająca, goście z zainteresowaniem oglądali ekspozycję. Wśród nich była przyjazna nam i zawsze obecna na naszych wernisażach pani Danuta Słomińska vice – prezes krośnieńskiego UTW.

Jak powiedziała pani Paulina Downar, która z ramienia CAK była odpowiedzialna za organizację tej imprezy, prezentowane fotografie są znakomitą podpowiedzią do zorganizowania wycieczki, a nawet paru wycieczek szlakiem zamków i pałaców Ziemi Lubuskiej.

opr. Ewa Kwaśniewicz

Zdjęcia z wernisażu

PIĄTY PRZEGLĄD FOTOGRAFII

Piąty Przegląd Fotografii Klubu Fotograficznego ZUTW "FOTOOKO" przeszedł do historii. Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się w Sali Klubowej 4 kwietnia 2017 r. o godz. 10:00. Wśród gości tej imprezy znaleźli się: pan Wojciech Kozłowski - dyrektor Biura Wystaw  Artystycznych w Zielonej Górze oraz pan Krzysztof Kubasiewicz - fotograf, instruktor fotografii z MCKiE Dom Harcerza w Zielonej Górze. Byli też przedstawiciele Zarządu ZUTW z panią prezes Zofią Banaszak
Ideą wszystkich prezentacji było pokazanie najlepszych fotografii wykonanych w roku ubiegłym.  Do wystawy uczestnicy wybierali tylko po jednym zdjęciu, a wybór nie należał do łatwych. Oprócz wybrania najlepszej pracy, należało też ją zatytułować. Kuratorem wystawy został Bolesław Polarczyk, którego zadaniem było zebranie fotografii, złożenie zamówienia w fotolabie oraz sprawienie, żeby oprawione 26 prac zawisło na ścianie. W końcowym etapie do pomocy zgłosili się: Teresa Brandyk, Andrzej Kozak, Roman Grobarski, Jerzy Czekała i Włodzimierz Włodarczak. O poczęstunek oraz wystrój stołu zadbała Elżbieta Muszyńska oraz Wanda Maciejewska i Beata Wołyniec. Prowadzeniem wernisażu zajął się Roman Czarnecki. Dzięki Grupie Fotograficzno -Filmowej powstanie reportaż filmowy z wydarzenia. Następny Przegląd za rok.
A oto autorzy i tytuły wystawionych fotografii:

ANDRZEJ KOZAK – W OGRÓD BOTANICZNY W MANNHEIM

Zdjęcia: Krzysztof Subocz

GRUPA FOTOGRAFICZNO-FILMOWA

PLENER FOTOGRAFICZNY W ŻAGANIU

We wtorek 28 marca br. wyjechaliśmy my- członkowie klubu fotograficznego "Fotooko" na plener fotograficzny do Żagania. Zaprosiliśmy na ten wyjazd grupę zaprzyjaźnionych osób z klubu fotograficznego "FotoX". W takim to silnym składzie ludzi uzbrojonych w lustrzanki, obiektywy krótko i długoogniskowe, kompakty, smartfony i inny groźny sprzęt fotograficzny postanowiliśmy zmierzyć się z historią, zabytkami i współczesnością tego miasta. Pierwsze nasze ostre starcie to unikatowa biblioteka augustiańska w żagańskim klasztorze, przechowująca rękopisy i dzieła aż od roku 1473. Ponieważ we wnętrzu biblioteki istnieje całkowity zakaz fotografowania, to godzi się powiedzieć, że mieliśmy wyjątkową zgodę nawet na fotografowanie z lampą błyskową, co z pewnością jest ewenementem na skalę kilku wieków historii tego zabytku. Prawie przez godzinę "opanowaliśmy" ten żagański klasztor z jego pomieszczeniami, komnatami, czeluściami, .... i klasztorną, ale już nie średniowieczną toaletę.

Następny etap, to pałac książęcy w Żaganiu. Po kilku godzinach zwiedzania pałacowych sal w poziomie i w pionie, na dziedzińcu i na piętrach, w podziemiach, gdzie czyhała na nas blisko setka diabłów w różnych postaciach wyrzeźbionych w drewnie, wszystko zostało udokumentowane setkami kadrów na naszych matrycach aparatów fotograficznych. Bogaci w dziesiątki zdjęć na koniec wizyty w Żaganiu zwiedziliśmy jeszcze muzeum martyrologii obóz jeniecki Stalag VIIIC. Tam w pełnym skupieniu i zadumie zapoznaliśmy się z historią obiektu i słynnymi ucieczkami jeńców wojennych.

W opinii wszystkich ten plener fotograficzny był bardzo udany i mimo iż były dwie grupy fotografujących - jak niektórzy mówią, konkurencyjnych klubów, była wzajemna koleżeńskość, sympatia i pomoc .Nikt nikomu nie wchodził w kadr i było w tym temacie między naszymi klubami pełne zrozumienie, co rokuje, że z pewnością będziemy wspólnie realizować następne plenery.

Pewnie będę wyrazicielem wszystkich dziękując Ewie Horodyskiej za wspaniałą i sprawną organizację wyjazdu.

Opr. Bogdan Jan Springer

Zdjęcia uczestników znajdują się w galerii

SZKŁO ARTYSTYCZNE

14 lutego 2017 r. godz. 12.00 korytarz Biblioteki PWSZ w Sulechowie. Pani Ewa Majcherek Dyrektor Biblioteki w ciepłych słowach opowiada o wystawie fotograficznej Klubu FOTOOKO Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Tytuł wystawy ”Huta Szkła Tomaszów Bolesławiecki w obiektywie słuchaczy Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku”. Następnie oddaje głos Prorektorowi PWSZ Panu dr inż. Stanisławowi Pryputniewiczowi, który przywitał członków Klubu FOTOOKO i przybyłą na wernisaż wraz z nauczycielkami młodzież szkolną, a następnie dokonał otwarcia wystawy. Na otwarciu był kierownik nowej, tworzącej się grupy fotograficzno – filmowej, Bolesław Polarczyk, znakomity fotograf, który służy nam swoją wiedzą i nieocenioną radą. Po zwiedzeniu wystawy, goście i autorzy zdjęć przeszli do czytelni, gdzie nasza Koleżanka Ewa Kwaśniewicz zaprezentowała swój ostatni tomik poezji „Detale”. Goście w skupieniu wysłuchali pięknych i wzruszających wierszy.

Wystawa wzbudziła zapewne wiele różnych odczuć. Jej zamierzeniem było przedstawienie procesu wytopu i sposobu kształtowania szkła przy użyciu tradycyjnych metod. Pokazanie procesu powstawania dzieł wykonanych ze szkła warstwowego i wielokolorowego. Powstające w hucie wyroby to unikaty powstałe ze szkła artystycznego, rozpoznawalne na całym świecie i bardzo cenione wśród znawców. Czy udało się nam pokazać to co było naszym zamiarem? Pewnie nie do końca. Słyszałem rozmowę młodych gości, którzy stwierdzili, że na wystawie znalazły się fotografie mogące być uznane za katalogowe. Na szczęście były również i inne opinie. Niestety zabrakło na wernisażu najważniejsze osoby – kuratorki - Krystyny Fillmanowicz - przyczyny losowe, a która mogłaby obronić kształt wystawy i dobór zdjęć do niej. Ta wystawa, jak i inne dają nam kolejne doświadczenia i spostrzeżenia. Pozostaje nam wyciągnąć kolejne wnioski i postarać się by następne wystawy były jeszcze lepsze, bo ta, mimo wszystko, była jednak zupełnie dobra.

Roman Czarnecki

Zdjęcia z wydarzenia:

Obrazy malowane chmielem

Centrum Przyrodnicze wspólnie z klubem FOTOOKO z ZUTW w Zielonej Górze i UTW Witnica, zorganizowało wystawę fotografii „Obrazy malowane chmielem” połączone z wystawą malarską sekcji „Paleta”- pod tytułem „Malowana Witnica”. Otwarcia wystawy dokonała kierowniczka Centrum Przyrodniczego Nauki Keplera w Zielonej Górze dr Krystyna Walińska. Ta połączona wystawa ZUTW klubu FOTOOKO i malarska sekcji „Paleta” na wystawie w Centrum Przyrodniczym była bardzo ważna dla Witniczan. Sekcja malarzy „Paleta” po raz pierwszy miała możliwość pokazania swych prac w Centrum Przyrodniczym w Zielonej Górze. Z zainteresowaniem oglądaliśmy obrazy ukazujące ciekawe miejsca Witnicy. Natomiast klub FOTOOKO pokazało na swych fotografiach browar od środka. Bardzo ciekawie pokazano na fotografiach urządzenia służące do produkcji piwa. Należy podkreślić, że wystawa fotograficzna była możliwa dzięki Zarządowi Browaru Witnica, który wypożyczył zdjęcia będące jego własnością. Autorami zdjęć są słuchacze UTW z Zielonej Góry. Kuratorem wystawy była pani Regina Pawliczak, która opowiedziała o powstaniu tych fotografii. Gośćmi wystawy byli – burmistrz Witnicy - pan Dariusz Jaworski, z-ca - Paweł Łopatka, prezes UTW pani Ewa Janowicz i vice prezes pan Roman Sybal, który krótko opowiedział o browarnictwie. Pan Franciszek Faściszewski, były kierownik sekcji malarskiej „Paleta” opowiedział o ludziach z pasją malowania. Przedstawicielką „Browaru Witnica” była pani Krystyna Zadke. Na wernisażu była również pani Zofia Banaszak Prezes ZUTW w Zielonej Górze. Kierownik FOTOOKO pan Roman Czarnecki podziękował twórcom wystawy za wkład pracy włożony w jej powstanie.