SŁUCHACZE ZUTW W EUROPARLAMENCIE

0 Comments

Słuchacze Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku na zaproszenie europosła do Parlamentu Europejskiego prof. Dariusza Rosatiego w dniach od 23 do 26 kwietnia 2018 roku wybrali się w podróż, której głównym celem była wizyta w Parlamencie Europejskim w Brukseli.

W pierwszym dniu podróży udało się pokonać setki kilometrów i dotrzeć do okolic Aachen,  na zachodzie Niemiec, w landzie Nadrenia Północna-Westfalia, na granicy z Belgią. Nocowaliśmy w wygodnym hotelu IBIS budget.

Wczesnym rankiem drugiego dnia wyruszyliśmy do Brukseli. Ogromnym wrażeniem  dla wielu była sesja zdjęciowa przed ATOMIUM – monumentalnym modelem kryształu żelaza, powiększonym 165 miliardów razy, zlokalizowany w dzielnicy Laeken na przedmieściach Brukseli. Został zbudowany z okazji Światowej Wystawy w Brukseli w 1958 (EXPO-58) jako symbol ówczesnych naukowych oraz technicznych osiągnięć „wieku atomu”.

Już o 10.30 wg ustalonego planu oczekiwała na nas przed Parlamentem Europejskim asystentka prof. Dariusza Rosatiego, Joanna Mężyńska, która towarzyszyła nam podczas całego pobytu. Wizytę w Parlamencie rozpoczęliśmy od zwiedzania Parlamentarium/Domu Historii Europejskiej. Mogliśmy tutaj przejść – w dosłownym sensie – przez polityczną, ekonomiczną, społeczną i kulturalną historię Europy XIX i XX w. ze szczególnym naciskiem na historię europejskiej integracji.

Tuż przed 13.00 przyjechaliśmy na lunch w okolice Wielkiego Placu w Brukseli  (fr. GrandPlace ) aby przejść do  restauracji Chez Léon  ( tłum. U Leona) przy Rue des Bouchers 18 na lunch, na który zaprosił nas prof. D. Rosati.

Po lunchu wraz z przewodnikiem przeszliśmy na Wielki Plac w Brukseli (r. Grand-PlacedeBruxelles), będący atrakcją turystyczną dla odwiedzających to miasto. Podziwialiśmy Rynek, główny plac Brukseli Dolnej nieregularny, pięciokątny, u wylotu siedmiu ulic. Z wybudowanym w XIV wieku ratuszem miejskim w stylu gotyckim i XVI wiecznym Maison du Roi. W 1998 roku wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Naszą ciekawość i uśmiech wzbudził też Manneken pis (Siusiający chłopiec) – symbol Brukseli, figurka-fontanna, wykonana z brązu, przedstawiająca nagiego, sikającego chłopca.

O 14.30 cała grupą weszliśmy do Parlamentu Europejskiego. Po rejestracji i kontroli bezpieczeństwa spotkaliśmy się z europosłem do Parlamentu Europejskiego prof. Dariuszem Rosatim na sali obrad. To było bardzo ciekawe spotkanie. Wykład prof. D. Rosatiego wielu z nam otworzył oczy na pracę i znaczenie Parlamentu Europejskiego. Takie informacje z pierwszej ręki dają więcej niż te ze środków masowego przekazu i na pewno zaowocują naszym bardziej świadomym głosowaniem na przyszłych europarlamentarzystów. Prof. D. Rosati okazał się bardzo kontaktowym i wesołym człowiekiem, więc nasze spotkanie przebiegało w takiej właśnie atmosferze. Z zadowoleniem wysłuchał naszego wykonania hymnu Unii Europejskiej “Oda do radości” i przyjął przygotowane upominki. Poza bardziej oficjalnymi, podarowaliśmy też zdjęcie, które zrobiła B. Hyla-Dąbek (jeszcze nie wiedząc o tym spotkaniu), gdy prof. D. Rosati zbierał pieniądze na WOŚP koło zielonogórskiego ratusza. Na zdjęciu widnieje nasze miasto, a to właśnie m.in. tutaj profesor zbierał głosy na europosła.

Zapis bezpośredniej transmisji ze spotkania – B.Polarczyk

Po spotkaniu, mieliśmy okazję zasiąść w sali posiedzeń plenarnych i zwiedzić gmach Parlamentu, w którym zapadają najważniejsze dla krajów Unii Europejskiej decyzje. Poczuliśmy się tam wyjątkowo.

Wieczorem tego dnia zostaliśmy zakwaterowani w  ośrodku campingowym  w rejonie  Amsterdamu i nadszedł czas na odpoczynek i integrację.

W trzecim dniu wycieczki mieliśmy wszyscy ucztę dla zmysłów. Najpiękniejsze Ogrody Świata w Keukenhof i spędzone tam cztery godziny wśród pięknych kompozycji z wiosennych kwiatów, w większości tulipanów, na długo pozostaną w naszej pamięci.

Kolejnym punktem programu tego dnia było zwiedzanie Amsterdamu, konstytucyjnej stolicy i największego miasta Holandii. Plac Dam z pałacem królewskim, ulica Rokin, dom Beginek, Dzielnica Czerwonych Latarni, to wszystko zwiedziliśmy z przewodnikiem pieszo, żeby później, siedząc wygodnie, oglądać Amsterdam – miasto 1200 mostów, 120 kanałów i ogromnej ilości rowerów – z pokładu statku.

Czwartego dnia o poranku wyruszyliśmy w drogę powrotną, ale czekały nas kolejne turystyczne atrakcje. Spacer po ZAANSE SCHANS – skansenie XVII-wiecznych wiatraków.

Spacer po EDAMIE , gdzie mieliśmy możliwość zakupu i degustacji słynnych edamskich serów. Tutaj też zaprezentowaliśmy nasze zielonogórskie barwy i symbole.

Przejazd przez Holandię, Belgię i Niemcy, powrót do kraju upłynął szybko, bo wspomnieniom tego, co zobaczyliśmy i przeżyliśmy nie było końca.

W imieniu całej grupy seniorów z Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego wieku dziękujemy wszystkim, którzy pomogli w realizacji tego wydarzenia: Europosłowi do Parlamentu Europejskiego prof. Dariuszowi Rosatiemu i Jego asystentce w Brukseli Joannie Mężyńskiej oraz asystentce Profesora w Zielonej Górze Agacie Ciemnoczołowskiej.

Dziękujemy przewodnikowi i pilotowi naszej wyprawy Przemysławowi Jaworskiemu za przekazaną wiedzę na trasie i podczas zwiedzania, kierowcom z Biura Podróży EXODUSTomkowi i Konradowi za sprawną i bezpieczną jazdę oraz obsługę na trasie i podczas postojów.

Za nami niezapomniane przeżycia i wspomnienia
                                                                                                                                Zofia Banaszak
                                                                                                                           Bogumiła Hyla-Dąbek

„Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Zielona Góra”