Gniezno – Plener fotograficzny Klubu FotoX .

0 Comments

Zainteresowani historią państwa polskiego kilku członków Klubu FotoX 26.05.2023 r. wybrało się pociągiem do Gniezna, żeby zwiedzić i fotografować najciekawsze obiekty prastarego grodu – kolebki narodu polskiego.
Gniezno w latach 966-1038 było pierwszą stolicą Polski. W Gnieźnie została powołana przez papieża Sylwestra II pierwsza metropolia w Polsce, w skład której weszła m.in. archidiecezja gnieźnieńska. Główną świątynią metropolii jest Bazylika prymasowska pw. Wniebowzięcia N.M.P. (Sanktuarium św. Wojciecha) zwana też archikatedrą gnieźnieńską.
W archikatedrze gnieźnieńskiej arcybiskup gnieźnieński koronował pięciu pierwszych królów Polski m.in. Bolesława Chrobrego.
Instytucją, która w Gnieźnie obecnie zajmuje się gromadzeniem i opisywaniem dziedzictwa poprzednich pokoleń, a w szczególności początków naszego państwa jest „Muzeum Początków Państwa Polskiego”. Obszerne nowoczesne muzeum położone nieopodal Instytutu Kultury Europejskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza stanowiło dla nas początek zwiedzania Gniezna.
W muzeum obejrzeliśmy stare przedmioty używane przez ludzi w tamtych czasach, obrazy przedstawiające koronacje królów, insygnia królewskie, a także replikę Drzwi Gnieźnieńskich, Drzwi Płockich oraz współczesną sztukę artystyczną. Po półtoragodzinnym zwiedzaniu w muzeum, spacerkiem wzdłuż jeziora „Jelonek” udaliśmy się do „starego miasta”. Przez całą drogę przy jeziorze towarzyszył nam wspaniały śpiew ptaków – podobno „trzciniaków”. Po drodze natknęliśmy się na parę pomników m.in. Bolesława Chrobrego i Mieszka I-go, pomnik Lecha oraz kilka rzeźb „króliczków” – symboli Gniezna, które są przewodnikami pomiędzy elementami Traktu Królewskiego w Gnieźnie. Od strony jeziora dojrzeliśmy strzelistą archikatedrę gnieźnieńską położoną na Wzgórzu Lecha. Katedra była otwarta dla zwiedzających, więc mogliśmy sfotografować jej piękne i bogate wnętrze. Wspaniały wystrój architektoniczny katedry uzupełniało czternaście kaplic z marmurowymi portalami, które zamknięto ozdobnymi kratami a także pięknie rzeźbiona srebrna trumna z relikwiami św. Wojciecha z XII wieku pod ozdobnym barokowym baldachimem.
Zwiedzanie katedry i innych obiektów znajdujących się obok Sanktuarium zajęło nam sporo czasu. Musieliśmy odpocząć ponieważ słoneczna pogoda dawała się we znaki.
Po krótkim postoju udaliśmy się na dalsze zwiedzanie miasta. Przeszliśmy przez Rynek z ładną fontanną i pomnikiem Wacława II, udaliśmy się do Kościoła Franciszkanów
pw. Wniebowzięcia NMP i św. Antoniego. Najciekawszym eksponatem kościoła był monumentalny złoty relikwiarz w kształcie kościółka z 1890 roku, w którym złożono szczątki
Jolanty – żony księcia Bolesława Pobożnego. Po przeciwnej stronie Rynku zwiedziliśmy kościół farny pw. św.Trojcy z amboną w kształcie łodzi i udaliśmy się na ulicę Chrobrego.
Idąc ulicą napotkaliśmy zabytkowe kamieniczki, stary ratusz, pomnik B. Chrobrego, pomnik św. Wojciecha, zabytkową Pocztę Główną, Teatr A. Fredry, Hotel Pietrak – w którym można skosztować trunków dawnej fabryki wódek B. Kasprowicza, kościół NMP Królowej Polski z drzwiami udekorowanymi płaskorzeźbami aniołów, a także Urząd Miasta.
Tą główną drogą od „starego miasta” dotarliśmy na dworzec kolejowy przed którym znajduje się pomnik króla Przemysława II-go.
W plenerze udział wzięli: Kazimierz Błaszyński, Bronisława Piecharków, Anna Ranachowska, Jolanta Klim i Krystyna Jaworska.